Rusten en negativiteit

Sinds de start van het nieuwe jaar ben ik aan het rusten. Uitrusten van weer een periode te hard werken en teveel werk op me nemen, van voor de derde keer sinds ik afgelopen zomer afstudeerde van baan wisselen, van een hectische periode in mijn relatie, van de kerstdagen, het oud&nieuw ‘geweld’ en van een chronische kaakholte-ontsteking en het daarbij behorende Prednison-kuur. Iedereen die dit leest zal denken: “dat rusten klinkt als een verstandig idee”.

En toch. Toch weer die gevoelens van nutteloosheid. Van luiheid. Van “waarom kan ik niet gewoon door en anderen wel”.

Mijn vriend heeft tussen kerst en oud&nieuw doorgewerkt en is nu ook alweer een paar dagen hard aan het werk. En ik zit op de bank, met thee, een boekje en mijn kat. Mijn ultieme uitdaging wanneer het rusten zo hard nodig is maar toch zo moeilijk is om te accepteren is het weghouden van depressieve gevoelens. Uitrusten maakt dat ik me slecht voel, wat ervoor zorgt dat ik tóch meer ga doen dan goed is, en uiteindelijk weer in zoverre over mijn grenzen ga dat ik weer terug bij af ben. Ik heb deze illustratie gemaakt om uit te leggen van ik bedoel:

Na inmiddels zo’n drieduizend keer door dit proces heen te zijn gewandeld, weet ik dat ik direct bij de negatieve gevoelens over het uitrusten al in moet grijpen, meer gaan doen is namelijk absoluut NIET de oplossing. Het ultieme accepteren dat het zo is en dat ik soms veel rust nodig heb om bij te komen lukt me helaas nog niet. Dus mijn focus richt ik vooral op het tegengaan van die gevoelens van nutteloosheid, falen en luiheid:

  • De easy-to-do-list. Dit is een to-do-list, zoals de naam al suggereert, die enkel bestaat uit makkelijke stapjes. Wat makkelijk is verschilt per dag en per persoon, maar voor mij staan er vaak to-do’s op als het bed opmaken, de vaatwasser inruimen, lunch klaarmaken, naar buiten gaan, papier/vuilnis wegbrengen naar het hok onder mijn appartement, de was aanzetten, de was ophangen, de tafel opruimen etc. Kleine, vaak huishoudelijke taakjes die sowieso een keer moeten gebeuren, die (over het algemeen) maximaal 5 minuten duren. Zo kan ik telkens een to-do kiezen, uitvoeren en afstrepen. Ondanks dat het iets heel kleins kan zijn, zoals de dekens op het bed recht leggen, geeft dit met toch het lekkere gevoel van “iets nuttigs doen”. En als die negatieve gevoelens dan toch komen, kijk ik naar het lijstje met afgewerkte to-do’s en kan ik me daar toch best goed over voelen.
  • Naar buiten gaan. Net al genoemd als to-do op de lijst, maar deze is het absoluut waard om nog eens te noemen. Want naar buiten gaan is voor mij zó krachtig! Als ik hangerig en negatief ben, maar wel móet rusten, kan even naar buiten gaan me echt weer een goed gevoel geven. Een korte wandeling is dan perfect, maar als dat niet gaat is alleen even naar buiten stappen soms al voldoende (en als het echt even niet goed gaat kan het raam openzetten ook al helpen).
  • Bloggen. Nieuw op mijn lijst, maar nu al een succes. Bloggen voor A MYND maakt dat ik uit kan rusten, maar tegelijk toch iets produceer waar ik me goed over voel.

Herkennen jullie de negatieve gevoelens over moeten rusten? En hoe gaan jullie hiermee om?

Ook interessant

3 reacties

  1. Hey Mandy!

    Ik heb besloten toch maar een keer te reageren op je blog, zij het wat laat. 🙂

    Voor mij was de kerstperiode niet bepaald succesvol. Mijn laatste werkdag voor de kerst heb ik thuis doorgebracht, in een donkere kamer, zo strak mogelijk in een dekbed gewikkeld. En hetzelfde geldt voor de eerste werkdag na de kerstvakantie. En ook tijdens de kerstvakantie heb ik iets af moeten zeggen omdat ik het niet meer trok.

    Dat zijn ook de dagen dat ik het meest last heb van depressieve klachten. Ik schaam me ervoor dat ik niet kan doen wat anderen zo gemakkelijk lijken te doen. Mijn vriendin werkt 50+ uur per week, het merendeel van mijn collega’s werkt gewoon 36+ uur, en ik ben recent van 32 naar 28 uur gegaan. Wat ook vervelend is, is dat ik een uitzendcontract heb. Dat betekent dat ik de dagen die ik overprikkeld thuis blijf geheel niet uitbetaald krijg. Ook dat maakt dat ik vaak net wat te lang doorga, omdat ik geen salaris wil mislopen.

    Jouw diagram is dan ook zeker toepasbaar op mijn situatie. Om het gevoel van nutteloosheid en waardeloosheid op rustdagen tegen te gaan, probeer ik op zulke dagen óók zoveel mogelijk huishoudelijke taakjes te doen. Dus ik doe de was, breng het vuilnis weg en meer van dat soort dingen.

    Naar buiten gaan werkt voor mij dan weer niet zo goed. Vaak zijn er toch veel geluiden en visuele prikkels, en dat werkt dan juist averechts. Wat voor mij wél helpt, is luisteren naar de juiste muziek. Of beter nog, zelf die muziek maken. Gitaarspelen is voor mij erg rustgevend, zolang het volume niet te hoog staat. Gek genoeg maakt het dan wel uit welke muziek: bepaalde muziek die ik waardeer, draagt vreemd genoeg niet bij aan de belasting maar helpt dit juist tegen te gaan, terwijl andere auditieve prikkels wel bijdragen aan overprikkeling. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe dat werkt.

    Goed. Dat was mijn input. Laat mij afsluiten door te melden dat ik het erg leuk vind om je blog te lezen en graag vaker over deze materie van gedachten wissel!

    Groeten,

    Niels

    1. Hey Niels, bedankt voor je bericht! Vervelend om te horen dat jouw kerst ook niet bepaald gezellig en rustgevend was. Ik wist niet dat jij zo’n last had van depressieve klachten. Ik begrijp je situatie wel volledig, vooral dat minder doen/kunnen dan je partner is heeeeel herkenbaar. En dat gaat dan weer samen met allemaal negatieve gevoelens over jezelf…
      Helpt het voor jou om huishoudelijke taakjes te doen, of maakt het dat je dan niet voldoende rust kunt nemen? Voor mij heeft het namelijk echt twee kanten, die easy-to-do-list.
      Leuk als je nog eens langskomt, en je comments zijn altijd welkom!

      1. Meestal blijf ik op zo’n dag tot ver in de middag in bed liggen om uit te rusten, en later op de dag ga ik dan klusjes doen. Dan voel ik me emotioneel beter, en ben ik vaak voldoende uitgerust om iets nuttigs te kunnen doen zonder meteen weer in te storten.

        Ik heb je overigens een appje gestuurd om een keer af te spreken weer!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *